1)SILA KLIK BUTTON LIKE DIBAWAH
2)SELEPAS LIKE, KLIK SUPPORT US! UNTUK TERUSKAN...





Powered By IMuslimNetwork
Support Us!

Jangan Cabar Ego Suami Ketika Menegur


Usah cabar ego suami ketika menegur

Apa hukumnya sering kali ada perasaan benci, menyampah dan menyumpah dalam hati terhadap suami walaupun bukan dizahirkan.

Segalanya dari dalam hati kerana perkara dilakukannya amat menyakitkan hati. Contohnya, dia suka maki hamun orang lain tetapi tidak boleh terima apabila saya menegur.

Dia juga suka merokok dalam rumah sedangkan dia tahu saya tidak suka bau asap rokok. Saya sudah beberapa kali menegurnya.

Disebabkan puas menegur namun tiada perubahan, saya hanya diam bersabar. Tetapi perasaan negatif terhadap dia berlaku dalam hati saya. Adakah saya berdosa?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Perkahwinan adalah alam realiti yang mencabar dan tidak seindah zaman bertunang atau bercinta. Justeru apabila berkahwin, mahu atau tidak seorang itu telah bersetuju menerima baik buruknya dan memperbaiki kelemahan masing-masing.

Kerana itu tidak adil untuk seorang isteri mencari kelemahan dan kekurangan suami dan menjadikannya alasan untuk menyimpan perasaan benci kepadanya.

Perlu menilai diri sendiri

Sebelum seorang pasangan menghukum pasangannya yang lain, dia perlu menilai bahawa dia juga mempunyai kekurangan yang mungkin dibenci pasangannya.

Justeru, bagaimana seorang isteri yang penuh kebencian terhadap suaminya dapat menegur kesalahannya tanpa prejudis. Saya menasihatkan kepada golongan isteri supaya muhasabah diri sendiri dan bersihkan hati daripada kebencian terhadap suami yang sepatutnya dikasihi dan dihormati.

Jika masih ada perasaan negatif seperti ini, teguran terhadap suami pasti tidak ikhlas dan hanya mencetuskan persengketaan dalam rumah tangga.

Selepas selesai isu hati, barulah fikirkan bagaimana mahu menegur suami dengan kasih sayang bukan dendam.

Jangan mencabar ego suami


Dalam banyak keadaan, lelaki yang bernama suami sangat besar egonya. Jadi jangan sesekali mencabar ego mereka ketika menegur. Sebaiknya pilih masa yang sesuai ketika suami paling tenang dan tidak kepenatan. Selepas makan malam dan ketika berehat-rehat.

Elakkan menggunakan bahasa sindiran dan jangan menegur kesalahannya di hadapan anak-anak atau orang lain.

Sekiranya puan tidak pandai menyusun ayat yang baik dan lembut, boleh saja menulis emel atau guna khidmat pesanan ringkas (SMS). Gunakan perkataan yang baik dan lembut agar dia tidak terasa hati. Insyallah sekiranya niat ikhlas mahu memperbaiki akhlak suami dan dengan cara yang betul, lama kelamaan dia boleh berubah.



www.panduankeluargabahagia.blogspot.com




0 comments:

Post a Comment